مرتب کردن دندان‌ها – بهترین روش ردیف کردن دندان کدام است؟ | دکتر درّانی آذر 1402

  • خانه
  • مرتب کردن دندان‌ها – بهترین روش ردیف کردن دندان کدام است؟ | دکتر درّانی آذر 1402

مرتب کردن دندان‌ها – بهترین روش ردیف کردن دندان کدام است؟ | دکتر درّانی آذر 1402

مرتب کردن دندان‌ها

همه ما دوست داریم دندان‌هایی مرتب و صاف داشته باشیم که باعث می‌شوند لبخندی زیبا و جذاب داشته باشیم. داشتن دندان‌هایی ردیف و زیبا اعتماد بنفس ما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر لبخند به لب داشته باشیم و در اجتماع بهتر ظاهر شویم.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد روش‌های مرتب کردن دندان‌ها به دست آورید، در این مطلب همراه ما باشید.

 

مرتب کردن دندان ها با استفاده از ارتودنسی و لیزر

 


قبل از هر چیزی این نکته را در نظر بگیرید که اگر قصد دارید دنان‌های خود را مرتب کنید و نمی‌دانید که آیا بهتر است از ارتودنسی استفاده کنید یا دیگر روش‌های ردیف کردن دندان، تنها دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما است که می‌تواند بهترین روش انجام کار را به شما پیشنهاد بدهد. برای دریافت وقت مشاوره رایگان ازدکتر درانی می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

آدرس کلینیک:
شماره های تماس:

 

در آغاز باید بدانید که برای ردیف کردن دندان‌ها چهار روش کلی وجود دارد:

  1. درمان با ارتودنسی: در این روش با استفاده از ابزارهایی نظیر براکت، بریس، سیم و غیره، ریشه و تاج دندان‌ها حرکت داده می‌شوند و در نتیجه مشکل بطور کامل و ریشه‌ای رفع می‌شود.
  2. روش‌های لمینیت دندان و یا کامپوزیت: در این روش‌ها دندان‌ها تراشیده شده و مواد همرنگ به آنها اضافه می‌شود تا دندان‌ها ردیف و مرتب شوند. همچنین دندان‌ها نیز سفید می‌شوند تا لبخندی زیبا داشته باشید.
  3. استفاده از روش لیزر: که یک درمان بدون درد و خونریزی اما طولانی مدت است.
  4. کشیدن دندان‌های کج از ریشه و قرار دادن دندان‌های مصنوعی با ایمنپلنت بصورت ردیف و مرتب.

 

مرتب کردن دندان با ارتودنسی


ردیف کردن و مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی

ارتودنسی یکی از تخصص‌ها در علم دندان‌پزشکی است که درواقع باعث می‌شود دندان‌های نامرتب، جفت شوند و مشکلات مربوط به به‌هم ریختگی دندانها رفع شود. درمان ارتودنسی کاری می‌کند که دندانها و فک در موقعیت درستی قرار بگیرند و دندان‌هایی مرتب و ردیف داشته باشیم. ارتودنسی لبخندی زیباتر را به ما هدیه می‌دهد و حتی به علت رعایت بیشتر و راحت‌تر بهداشت دهان و دندان از، پوسیدگی‌های بیشتر دندان‌ها به دلیل روی هم قرار گرفتن، جلوگیری شود.

ارتودنسی همچنین فاصله بین دندان‌ها را نیز رفع می‌نماید. به این روش صحبت کردن و تلفظ کلمات توسط شما نیز بهتر می‌شود و در نهایت، حضور شخص در جامعه با اعتمادبنفس بیشتری همراه خواهد بود. البته قبل از انجام ارتودنسی باید مطمئن شوید که به درمان ارتودنسی نیاز دارید یا به روش‌های دیگر. برای اینکه از بهترین روش برای درمان نامرتبی دندان آگاه شوید، بهتر است که از یک متخصص ارتودنسی با سابقه و ماهر کمک بگیرید.

پس از معاینه، متخصص ارتودنسی به شما می‌گوید که آیا به ارتودنسی نیاز دارید یا خیر. گاهی اوقات و در صورت نیاز، از لمینیت یا پوشش‌های استتار کننده استفاده می‌کنند که نامرتبی‌های دندانی را می‌پوشاند و روی سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شود.

 

ردیف کردن دندان‌ها

 

معایب مرتب کردن دندان با ارتودنسی

اگر ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی مجرب انجام نشود ممکن است این مشکلات به وجود بیاید:

برگشت مشکلات فکی: اگر درمان در طول دوران بلوغ یا قبل از آن انجام شود، ممکن است با رعایت نکردن بعضی ملاحظات در درمان، فک دوباره به حالت قبلی برگردد. این عارضه در افرادی که دارای فک پایین جلومانده هستند، به احتمال بیشتری رخ می‌دهد. البته این مشکل گاهی با بهترین درمان‌ها نیز رخ می‌دهد و متخصص ارتودنسی از خطر برگشت آگاه است و این احتمال را به والدین بیمار انتقال می‌دهد.

کجی دندانی: در برخی موارد که متخصص برای دریافت نتایج بهتر، دندان بیمار را نمی‌کشد و طرح درمان بدون کشیدن دندان صورت می‌گیرد، دندان پس از درمان دوباره کج می‌شود.

باز‌شدن فضا در قسمتی که دندان کشیده شده است: وقتی دندان یک فرد کشیده می‌شود، پس از مدتی در آن ناحیه فضا باز می‌شود. البته این عارضه شیوع زیادی ندارد.


ردیف کردن دندان ها بدون ارتودنسی با استفاده از لمینیت یا کمپوزیت

در این روش، ریشه و تاج دندان تغییر نمی کند و جا به جا نمی‌شود؛ بلکه دندان‌ها تراشیده می‌شود و مواد همرنگ به آنها اضافه می‌شود. در این روش از لمینیت یا کامپوزیت برای زیبا کردن لبخند استفاده می‌شود. 

در این روش عموماً یک بخش برجسته یا بیرون زده از تاج دندان که شامل مینای آن می‌شود تراشیده می‌شود. مینای دندان یکی از بخش‌های مهم و درواقع محافظ دندان است. سپس به جای تراشیده شده یا فرورفته کامپوزیت اضافه می‌شود تا سطح دندان صاف و یکدست شود. تراشیدن دندان و به دنبال آن اضافه کردن کامپوزیت همرهنگ و گاهی نیز افزایش ضخامت دندان با کامپوزیت باعث تخریب دندان و بافت‌های آن می‌شود. البته نوع مشکلات دندان که باعث نامرتبی آن می‌شود در تصمیم‌گیری درست برای نوع درمان تأثیر اساسی دارد.

روش لمینیت کردن دندان‌ها نیز تقریباً چنین فرایندی دارد که در بالا ذکر شد.

 

ردیف کردن دندان‌ها با کمپوزیت

 

مزایای ردیف کردن دندان ها با کامپوزیت کدامند.

یکی از مزایای کمپوزیت این است که چسبندگی آن بسیار بالا است. درنتیجه لزوما به تراشیدن سطح دندان‌ها نیاز پیدا نمی‌کنید. کامپوزیت یک روش زیبایی سریع و اثربخش است که تنها در یک جلسه درمانی انجام می‌شود. همچنین بعداً می‌توانید در صورت آسیب دیدگی آنرا ترمیم کنید. نکته مهمتر اینکه کامپوزیت هیچگونه درد و خونریزی به همراه ندارد.

بطور کلی کامپوزیت بیشتر برای افراد توصیه می‌شود که فقط می‌خواهند دندان‌های جلو که در زیبایی لبخند تأثیر دارند را زیبا کنند. این افراد به دنبال راهکار درمانی نیستند و می‌خواهند خیلی سریع به یک لبخند زیبا دست پیدا کنند.

 

ردیف کردن دندان

 

معایب مرتب کردن دندان‌ها با کمپوزیت

این نوع درمان‌ها در صورتی مناسب هستند که دندان‌ها دارای اشکالات ظاهری هستند یا اندازه آنها مشکل‌ساز شده است. و از آنجایی که درمان همیشه باید با رفع کردن علت اصلی عارضه انجام شود، پس باید درمورد نوع درمان از متخصص ارتودنسی مشورت بگیرید.

یک ایراد اساسی در این نوع روش‌ها این است که باف سالم دندان شما تراشیده می‌شود و هرگز قابل برگشت نیست. در برخی موارد میزان تراشیدن دندان زیاد می‌شود و فرد مجبور به عصب کشی می‌شود. این درمان‌ها گاهی مرتباً شما را با تغییر رنگ دندان‌ها و یا مشکلات لثه‌ای و دندانی مواجه می‌کنند.

همچنین اگر کامپوزیت توسط دندانپزشک مجرب انجام نشود، گاهی حتی لبخند شما را زشت می‌کند و با زیاد از حد درشت کردن دندان‌ها، فرم غیرمعمولی به لبخند شما می‌دهد و باعث نارضایتی خواهد شد.

مرتب کردن یا ردیف کردن دندان‌ها با لیزر

مرتب کردن دندان‌ها با لیزر معمولاً همراه با ارتودنسی انجام می‌شود و یک راهکار نوین است که همگام با ارتودنسی و به منظور افزایش اثر آن و سرعت بخشیدن به دندان انجام می‌شود. در این روش از لیزر برای تصحیح فرایند استفاده می‌شود. 

 

مرتب کردن دندان با کمک لیزر و ارتودنسی

 

مزایای رديف كردن دندانها با لیزر

ازجمله مزایای ردیف کردن دندان با لیزر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مرتب کردن دندان با لیزر کمک می‌کند که از میزان درد، التهاب و خونریزی و همچنین طول دوره درمان کاسته شود.
  2. لیزردرمانی می‌تواند اثربخشی ارتودنسی را افزایش دهد.
  3. چون دقت لیزر خیلی بالا است، بافت‌های مجاور کمتر آسیب می‌بینند. متخصص با استفاده از لیزر بخشی از بافت لثه را بر می‌دارد و درنتیجه چینش دندان‌ها را اصلاح می‌کند.

معایب مرتب کردن دندان ها با لیزر

یکی از عیب‌های اصلی روش لیزر این است که باز هم طولانی و زمان‌بر است. گاهی درمان که همراه با ارتودنسی است تا دو سال نیز ادامه پیدا می‌کند و در ابتدا با درد و خونریزی همراه است.

یک عیب دیگر این درمان این است که اگر فرد پروتکل‌های بهداشتی را درست رعایت نکند، ممکن است رنگ دندان‌ها عوض شود و اثر بریس بر روی دندان باقی بماند. خوردن غذا نیز با دشواری همراه است و شخص نمی‌تواند خوراکی‌های سفت را میل کند.

کشیدن دندان‌های کج

در این روش، دندان‌های کج کشیده می‌شوند و با استفاده از روش‌های مختلف سعی می‌کنیم ترتیب دندان‌ها را درست کنیم. معمولا کشیدن آخرین راهکار هر دندان‌پزشک برای بیمار است و با خواست بیمار انجام می‌شود. کشیدن دندان هزینه بسیار کمتری دارد و البته باعث می‌شود دندان خود را برای همیشه از دست بدهید.

 

ارتودنسی

 

بهترین روش برای مرتب کردن دندان‌ها کدام است؟

در این مطلب رایج‌ترین روش‌ها برای مرتب کردن دندان‌ها را معرفی کردیم. اگر می‌خواهید بدانید که مؤثرترین روش برای ردیف کردن دندان‌ها کدام است، پاسخ این است که تنها یک دندانپزشک ماهر و متخصص است که می‌تواند شما را در یافتن بهترین راه برای ترتیب دادن به دندان‌هایتان کمک کند.

یک متخصص ارتودنسی خوب معمولاً می‌تواند بهترین روش برای این کار را به شما پیشنهاد کند، مزایا و معایب آنرا به شما توضیح دهد و در نهایت شما تصمیم بگیرید که از چه روشی برای زیباسازی دندان‌های خود استفاده کنید.


نتیجه‌گیری - مرتب کردن دندان را با چه روشی و کجا انجام دهیم؟


بهترین متخصص دندانپزشکی برای مرتب کردن دندان چه کسی است؟

همیشه با فهمیدن اصل مشکل بیش از نصف راه را رفته‌ایم. این قاعده نه‌تنها در کل زندگی بلکه در انتخاب خدمات دندانپزشکی نیز تأثیرگذار است. مرتب کردن دندان برای بسیاری افراد یک مسئله بسیار مهم است که حتما باید به بهترین روش ممکن انجام شود تا درنهایت هم تاثیر بیشتری داشته باشد و هم سریع و مقرون بصرفه باشد. 

اگر در انتخاب روش مرتب کردن دندان‌های خود دچار تردید و ناآگاهی هستید، بهترین کار این است که یک دندانپزشک متبحر به شما مشاوره دهد. دندانپزشک متخصص با معاینه تخصصی بهترین روش برای مرتب کردن دندانها را به شما معرفی می‌کند. دکتر درّانی با سالها سابقه تخصصی و تجربه‌ای که دارد و همچنین با اطلاعات به روز و عضویت در انجمن های ارتودنسی مطرح در دنیا، می‌تواند بهترین مشاوره تخصصی را در جهت انتخاب طرح درمان به شما بدهد.

 

دکتر بهادر درانی متخصص ارتودنسی بزرگسالان

 

دکتر درّانی با سالها سابقه و فعالیت در زمینه ارتودنسی و با عضویت در انجمن ارتودنتیست های ایران، آمریکا، اروپا و آسیا، همیشه از جدیدترین روش‌های دنیا استفاده می کند و اگر تشخیص تخصصی ایشان این باشد که مرتب کردن دندان را با روش خاصی انجام دهید، قطعا این روش را به بهترین صورت برای شما پیاده ساده می کند.

راه‌های ارتباطی با کلینیک دکتر درّانی به صورت زیر می باشد:

آدرس کلینیک:
شماره های تماس:

 

سایر خدمات



امتیاز این مقاله:


به این مقاله امتیاز دهید

*پر کردن این فیلد الزامی می‌باشد.